انواع روش‌های نمونه‌بردای از پستان

نمونه‌برداری پستان چیست؟ (بخش دوم)

انواع روش‌های نمونه‌بردای از پستان وجود دارد که جهت تشخیص کیست و برخی از ضایعات انجام می‌شوند. این روش‌ها از یک سرنگ معمولی تا سوزن‌های مخصوص یا زیر گاید سونو، متنوع هستند.

روش‌ نمونه‌بردای از پستان بر چه اساسی انتخاب می‌شود؟

  • اندازه ناحیه مشکوک در سینه
  • محل ناحیه مشکوک در سینه
  • آیا با معاینه فیزیکی می‌توانند بافت مشکوک را احساس کنند یا خیر
  • سلامت کلی و ترجیحات شخصی فرد

انواع مختلف روش‌های نمونه‌برداری پستان کدامند؟

1-انواع مختلف بیوپسی پستان، بر اساس نحوه برداشتن بافت پستان

بیوپسی آسپیراسیون با سوزن ظریف (FNA)

برای‌این بیوپسی، از یک سوزن و سرنگ نازک برای بیرون کشیدن نمونه‌ای از سلول‌های سینه یا مایع استفاده می‌شود. ‌این بیوپسی معمولاً برای توده‌های پستانی است که می‌توانید با معاینه فیزیکی آن‌ها را احساس کنید، و ممکن است برای یافتن توده‌ای که بیوپسی می‌شود نیازی به سیستم تصویربرداری نباشد.

بیوپسی با سوزن مرکزی

برای ‌این بیوپسی، از یک سوزن توخالی بزرگ‌تر برای برداشتن یک نمونه از بافت پستان در هر تزریق استفاده می‌شود.‌ این نوع بیوپسی معمولاً شامل راهنمایی تصویربرداری مانند سونوگرافی، ماموگرافی یا MRI است.

بیوپسی هسته با کمک خلاء

در طول‌ این بیوپسی، یک برش کوچک در پوست ‌ایجاد می‌شود و یک سوزن بیوپسی مخصوص وارد می‌کنند. سپس از یک ابزار با انرژی خلاء برای مکش چندین نمونه کوچک از بافت سینه به مرکز سوزن بیوپسی استفاده می‌کنند.‌ این روش بافت بیشتری را نسبت به بیوپسی هسته‌ای که با سوزن معمولی انجام می‌شود برداشته و معمولاً با راهنمایی تصویربرداری انجام می‌شود.

بیوپسی برش سینه (لومپکتومی)

در ‌این بیوپسی، جراحی را برای برداشتن یک توده در سینه انتخاب می‌کنند که ممکن است سرطان سینه باشد. بیوپسی سینه شامل برداشتن کل توده و معمولاً بافت اطراف آن است.

بیوپسی برشی پستان

در ‌این نوع، جراحی را برای برداشتن تنها بخشی از یک توده در سینه یا یک ناحیه غیر طبیعی انجام می‌دهند.

2-انواع روش‌های نمونه‌بردای از پستان، بر اساس‌اینکه چگونه پزشک می‌تواند ناحیه مورد نظر را ببیند

بیوپسی استریوتاکتیک پستان

در طول‌ این بیوپسی، رادیولوژیست از ماموگرافی (ماموگرام) برای کمک به یافتن ناحیه‌ای از پستان که باید برای بیوپسی برداشته شود، استفاده می‌کند.

بیوپسی پستان با هدایت اولتراسوند

در طول‌این بیوپسی، رادیولوژیست از دستگاه سونوگرافی استفاده می‌کند تا سوزن را به ناحیه‌ای در سینه هدایت کند که باید بردارد.

بیوپسی پستان با هدایت (MRI)

در طول‌این بیوپسی، رادیولوژیست از دستگاه MRI (تصویربرداری مغناطیسی) استفاده می‌کند تا سوزن را به ناحیه‌ای در سینه هدایت کند که برای بیوپسی باید برداشته شود.

 

بیوپسی سینه چگونه انجام می‌شود؟

بیشتر روش‌های بیوپسی سینه شامل مراحل کلی زیر است:

  • استفاده از تصویربرداری
  • ایجاد برش
  • برداشتن بافت پستان
  • قرار دادن نشانگرهای بیوپسی
  • بستن برش
  • بررسی نمونه بافت

انواع روش‌های نمونه‌بردای از پستان

مراحل انجام انواع روش‌های نمونه‌بردای از پستان

1- بیهوشی در بیوپسی سینه

اگر تحت بیوپسی آسپیراسیون با سوزن ظریف یا بیوپسی با سوزن مرکزی قرار می‌گیرید، به احتمال زیاد استفاده از بی حس کننده موضعی تجویز می‌شود.‌ این بدان معنی است که یک ماده بی‌حس کننده را در اطراف ناحیه بیوپسی تزریق می‌کنند تا در طول عمل احساس درد نکنید. همچنین در طول عمل بیدار خواهید بود.

اگر تحت بیوپسی جراحی (بیوپسی برداشتن پستان) هستید، پزشک ممکن است بیهوشی عمومی (در طول جراحی در خواب یا بیهوش باشید) یا بیهوشی موضعی (تزریق ماده بی حسی در نزدیکی محل جراحی) توصیه کند. بنابراین دردی احساس نخواهید کرد.

2- تصویربرداری یا راهنمایی مواد در بیوپسی سینه

اکثر بیوپسی‌های سینه شامل استفاده از یک دستگاه تصویربرداری یا روش هدایت مواد برای  تشخیص ناحیه‌ای در سینه است که نیاز به بیوپسی دارد. اگر توده‌ای در سینه دارید که پزشک می‌تواند با معاینه فیزیکی آن را احساس کند، ممکن است بیوپسی آسپیراسیون با سوزن ظریف یا بیوپسی با سوزن مرکزی بدون استفاده از دستگاه تصویربرداری انجام دهد.

در طول هر یک از‌این روش‌ها، باید تا آنجا که ممکن است بی‌حرکت باشید تا بتوانند ناحیه صحیح سینه را دقیقاً مشخص کنند.

در‌اینجا توضیحی درباره انواع مختلف تصویربرداری یا راهنمایی مواد برای بیوپسی پستان آورده شده است:

بیوپسی تحت هدایت ماموگرام (بیوپسی استریوتاکتیک)

در طول‌این بیوپسی پستان، از تصاویر ماموگرافی، که تصاویر ویژه اشعه‌ایکس هستند، استفاده می‌کند تا به یافتن ناحیه‌ای از سینه که نیاز به بیوپسی دارد، کمک کند. در طول بیوپسی تحت هدایت ماموگرافی چه اتفاقی می‌افتد:

  • روی میز معاینه با شکم دراز می‌کشید.
  • تجهیزات ماموگرافی که در زیر میز قرار دارد سینه را بین دو صفحه محکم فشرده می‌کند. در حالی که‌این اتفاق می‌افتد، دستگاه تصاویری از پستان می‌گیرد تا کمک کند محل انجام بیوپسی مشخص شود.

بیوپسی با هدایت اولتراسوند

در طول‌این بیوپسی، از اولتراسوند (سیستم تصویربرداری که از امواج صوتی برای تهیه تصاویری از بافت‌ها و ساختارهای داخلی بدن استفاده می‌کند) استفاده می‌شود تا آن‌ها را به ناحیه‌ای از پستان که برای بیوپسی نیاز دارند هدایت کند.

در طول بیوپسی با هدایت اولتراسوند چه اتفاقی خواهد افتاد:

  • روی میز سونوگرافی به پشت یا پهلو دراز خواهید کشید.
  • رادیولوژیست ژل محلول در آب را روی پوست ناحیه‌ای از پستان که از آن عکس می‌گیرد، استفاده می‌کند.
  • سپس یک دستگاه دستی را روی سینه که آغشته به ژل شده حرکت می‌دهد تا از داخل سینه عکس بگیرد.‌ این تصاویر به رادیولوژیست یا پزشک در هنگام گرفتن نمونه بیوپسی کمک می‌کند.

نمونه‌برداری با هدایت (MRI)

در طول‌این بیوپسی، از MRI (تصویربرداری مغناطیسی) استفاده می‌شود. دستگاهی که چندین عکس با جزئیات را بدون استفاده از اشعه‌ایکس می‌گیرد تا آن‌ها را به ناحیه‌ای از پستان که برای بیوپسی نیاز دارند هدایت کند. آنچه در طول بیوپسی با هدایت MRI اتفاق می‌افتد به شرح زیر است:

  • برخی از معاینات ام‌ آر آی با تزریق ماده حاجب انجام می‌شود، که نواحی خاصی از سینه را بر روی تصاویر MRI روشن می‌کند، بنابراین ممکن است قبل از MRI ​​تزریق شود.
  • روی یک میز MRI ​​با شکم دراز می‌کشید. سینه‌های شما را در یک ناحیه توخالی روی میز قرار می‌دهند. بیشتر واحدهای MRI  شبیه لوله‌های استوانه‌ای شکل بزرگ هستند. آن‌ها توسط یک آهنربای دایره‌ای احاطه شده‌اند که با کمک کامپیوتر تصاویری از داخل بدن ایجاد می‌کند. میزی که روی آن دراز کشیده‌اید به مرکز آهنربا می‌لغزد.
  • هنگامی‌که با استفاده از تصویر MRI ناحیه مشکوک پستان را پیدا کنند، بیوپسی را انجام می‌دهند.

    3- وایر گذاری:

جراحان از وایرگذاری برای جراحی‌های بیوپسی پستان استفاده می‌کنند تا به هدایت آن‌ها به ناحیه‌ای در پستان که نیاز به بیوپسی دارد، کمک کنند.

در طول روش وایرگذاری مراحل زیر انجام می‌شود:

  • ارائه دهنده از یک تزریق بی حس کننده موضعی برای بی‌حس کردن سینه استفاده خواهد کرد.
  • با کمک یک دستگاه تصویربرداری، مانند MRI یا سونوگرافی، آن‌ها یک سوزن نازک و توخالی را در ناحیه مشکوک سینه وارد می‌کنند.
  • هنگامی‌که نوک سوزن در محل صحیح قرار گرفت، یک سیم نازک و استریل را از وسط سوزن وارد می‌کنند. سیم دارای یک قلاب کوچک در انتهای آن است تا در جای خود ثابت بماند. سپس پزشک سوزن را بیرون می‌آورد و  سر سیم در سینه و انتهای دیگر سیم خارج از سینه باقی می‌ماند.
  • سپس برای بیوپسی سینه به اتاق عمل می‌روید. سیم موجود در سینه به جراح کمک می‌کند تا به ناحیه مشکوک در سینه که بیوپسی می‌کند هدایت شود. آن‌ها سیم را در طول جراحی پس از برداشتن بافت بر می‌دارند.

    سایر روش‌های علامت گذاری محل قرار گرفتن توده در پستان

  • گلوله‌های کوچک رادیواکتیو که مقدار بسیار کمی ‌تشعشع می‌کنند.
  • گلوله‌های مغناطیسی ریز که میدان‌های مغناطیسی کوچکی ‌ایجاد می‌کنند.
  • بازتابنده‌های فرکانس رادیویی کوچکی که سیگنالی را منتشر می‌کنند که رادیولوژیست یا جراح می‌تواند با استفاده از دستگاه خاصی که روی سینه نگه می‌دارد، ببیند.

پزشک می‌تواند هر یک از ‌این دستگاه‌ها را یک روز قبل از عمل بیوپسی سینه در ناحیه مشکوک سینه قرار دهد.‌ این دستگاه‌ها بر خلاف وایرگذاری به‌ طور کامل در سینه قرار می‌گیرند و خارج از سینه نمی‌چسبند. سپس جراح می‌تواند با استفاده از یک آشکارساز دستی در حین جراحی، ناحیه مشکوک را در سینه پیدا کند.

 

4- برش محل نمونه‌برداری

هنگامی‌که پزشک ناحیه‌ای از سینه‌ را که می‌خواهد بیوپسی کند را پیدا کرد، ممکن است برای انجام بیوپسی نیاز به‌ایجاد برش روی پوست شما داشته باشد.

اگر تحت بیوپسی با سوزن مرکزی یا بیوپسی هسته با کمک خلاء قرار می‌گیرید، یک برش کوچک روی پوست ‌ایجاد می‌کنند که طول آن حدود 3 سانتی‌متر است. سپس سوزن بیوپسی یا دستگاهی که با برق کار می‌کند را وارد می‌کنند.

اگر تحت بیوپسی جراحی قرار می‌گیرید، جراح یک برش کوچک در سینه شما‌ایجاد می‌کند که ممکن است 2 تا 5 سانتی‌متر باشد و بخشی یا تمام توده مشکوک را بر می‌دارد.

بیوپسی آسپیراسیون با سوزن ظریف نیازی به برش ندارد. پزشک به سادگی سوزن را به پوست تزریق می‌کند تا بیوپسی را انجام دهد.

 

5- برداشتن بافت پستان

پزشک، رادیولوژیست یا جراح نمونه‌ای از بافت مشکوک یا کل آن را با استفاده از یکی از روش‌های زیر بر می‌دارد:

آسپیراسیون با سوزن ظریف (FNA)

از یک سوزن بسیار نازک با یک سرنگ برای بیرون کشیدن سلول‌ها یا مایعات از بافت مشکوک استفاده می‌کنند.

سوزن توخالی (سوزن هسته)

از یک سوزن توخالی بزرگ‌تر برای برداشتن یک نمونه از بافت مشکوک استفاده می‌کنند.

دستگاه مجهز به خلاء

از یک دستگاه کوچک با انرژی خلاء برای مکش چندین نمونه از بافت مشکوک استفاده می‌کنند.

جراحی بیوپسی برشی

جراح بخشی از بافت مشکوک را با استفاده از جراحی بر می‌دارد.

جراحی بیوپسی اکسیزیونال

جراح تمام بافت مشکوک – معمولا یک توده یا تومور – را با استفاده از جراحی بر می‌دارد. همچنین ممکن است برای اطمینان بافت اطراف را جهت آزمایش بردارند.

 

6- قرار دادن نشانگرهای بیوپسی

در طول روش بیوپسی سینه، ممکن است یک نشانگر یا گیره فلزی بسیار کوچک را در جایی که نمونه بیوپسی گرفته است قرار دهند، تا اگر بیوپسی سلول‌های سرطانی یا سلول‌های پیش سرطانی را نشان داد، بتوانند محل بیوپسی را برای برداشتن بافت‌های بیشتری از سینه با جراحی پیدا کنند.

حتی اگر بعد از بیوپسی نیازی به درمان یا جراحی بیشتری نداشته باشید،‌ این نشانگر به رادیولوژیست اجازه می‌دهد تا محل بیوپسی خود را در ماموگرافی‌های بعدی ببیند.

 

7- بستن برش

اگر آسپیراسیون با سوزن ظریف یا بیوپسی با سوزن مرکزی انجام داده‌اید، احتمالاً از یک باند استریل برای پوشاندن محل بیوپسی شما استفاده می‌کنند.

اگر بیوپسی جراحی کرده‌اید، جراح برش را با بخیه یا نوارهای چسبنده می‌بندد. همچنین دستورالعمل‌هایی را در مورد نحوه مراقبت از برش و‌ اینکه ‌آیا نیاز به برداشتن بخیه‌ها دارد را ارائه می‌دهد.

 

8- بررسی نمونه بافت

پس از انجام بیوپسی سینه، پزشک نمونه بیوپسی را برای بررسی و آزمایش به آزمایشگاه می‌فرستد. یک متخصص به نام پاتولوژیست نمونه را زیر میکروسکوپ پردازش و گزارش را در طول مدت حداقل 1 هفته آماده می‌کند.

انجام بیوپسی سینه می‌تواند استرس‌زا باشد. درک ‌این نکته مهم است که نیاز به بیوپسی سینه لزوماً به معنای ابتلا به سرطان نیست. در واقع، حدود 80 درصد از نمونه‌برداری‌های پستان نشان می‌دهد که سرطان وجود ندارد. اما بیوپسی تنها راهی است که مطمئن شوید. اگر در مورد غربالگری سرطان سینه، مانند ماموگرافی یا بیوپسی پستان، سؤالی دارید، از صحبت با پزشک نترسید. آن‌ها آنجا هستند تا به شما کمک و از شما حمایت کنند.

 

منتشرشده در: 7 ژانویه, 2024دسته بندی ها: مقاله‌ها