روز جهانی بهداشت، روز سلامتی

روز جهانی بهداشت، روز سلامتی

روز جهانی بهداشت، روز سلامتی فرصتی جهانی برای تمرکز بر مسائل مهم بهداشت عمومی است که جامعه بین المللی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به مناسبت روز جهانی بهداشت، برنامه‌های تبلیغاتی راه‌اندازی می‌شود که حتی پس از 7 آوریل نیز برای مدت طولانی ادامه دارد.

در هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان بهداشت جهانی چه گذشت؟

در سال 1948، کشورهای جهان گرد هم آمدند و سازمان بهداشت جهانی را برای ارتقای سلامت، ایمن نگه داشتن جهان و خدمت به افراد آسیب پذیر تأسیس کردند تا همه، در همه جا بتوانند به بالاترین سطح سلامت و رفاه دست یابند.

در 7 آوریل 2023 (روز جهانی بهداشت) سازمان جهانی بهداشت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس خود را جشن می‌گیرد. که فرصتی است برای نگاهی به موفقیت‌های بهداشت عمومی که کیفیت زندگی را در هفت دهه گذشته بهبود بخشیده است.

همچنین فرصتی برای ایجاد انگیزه جهت مقابله با چالش‌های سلامت امروز و فردا است. مسائل بهداشتی و دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی به شدت توسط مردم سراسر جهان در روز جهانی بهداشت مورد توجه قرار می‌گیرد.

همچنین به ما یادآوری می‌کند که برای سلامتی خود سپاسگزار باشیم و بهتر از خود مراقبت کنیم.

شعار روز جهانی بهداشت 2023

روز جهانی بهداشت هر سال بر یک شعار خاص در مورد سلامت عمومی تمرکز دارد، از سلامت روان گرفته تا بیمه و… که شعار روز جهانی بهداشت 2023، سطح بالای سلامت برای همه و تقویت مراقبت‌های بهداشتی اولیه است.

سلامت جسمی، روانی و عاطفی در این روز در سراسر جهان ترویج و گرامی داشته می‌شود.

فعالیت‌های خارج از منزل مانند پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، و همچنین مسابقات خیریه و جمع‌آوری کمک‌های مالی سازماندهی می‌شود. سلامت روان اغلب نادیده گرفته می‌شود و به دلیل سبک زندگی پر استرس ما، امروزه بسیار مهم است.

بنابراین میانجیگری و درمان بسیار تشویق می‌شود. مطمئناً شما همان چیزی هستید که می‌خورید، بنابراین وعده‌های غذایی روزانه و تبلیغات رستوران‌ها همه در مورد حفظ یک رژیم غذایی متعادل است.

از نظر سازمان بهداشت جهانی دسترسی و پوشش همگانی سلامت یعنی چه؟

دسترسی و پوشش همگانی سلامت دلالت بر این دارد که همه مردم و جوامع بدون هیچ گونه تبعیضی به خدمات بهداشتی جامع، مناسب، به موقع و با کیفیت تعیین شده در سطح ملی بر اساس نیازها دسترسی داشته باشند.

همچنین دسترسی به خدمات ایمن و مؤثر، داروهای با کیفیت مقرون به صرفه، ضمن اطمینان از اینکه استفاده از چنین خدماتی، کاربران را در معرض مشکلات مالی قرار نمی‌دهد، به ویژه گروه‌هایی که در شرایط آسیب‌پذیرهستند.

دسترسی و پوشش همگانی سلامت مستلزم چیست؟

تعیین و اجرای سیاست‌ها و اقداماتی با رویکردی چند بخشی برای پرداختن به عوامل اجتماعی تعیین‌کننده سلامت و ترویج تعهد در سطح جامعه برای تقویت سلامت و رفاه است.

حق سلامتی، ارزش اصلی پوشش همگانی سلامت است که باید بدون تمایز سن، قومیت، نژاد، جنسیت، گرایش جنسی، زبان، مذهب، عقاید سیاسی یا دیگرطبقه‌بندی‌های اجتماعی و اقتصادی، ترویج و حمایت شود.

گسترش دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی جامع، با کیفیت، مردم محور و جامعه.

افزایش و بهبود تامین مالی و پیشبرد به سمت حذف پرداخت‌های مستقیم که مانعی برای دسترسی در محل ارائه خدمات است.

منتشرشده در: 7 آوریل, 2023دسته بندی ها: اخبار