تغذیه با شیر مادر

یک گام به جلو برای آموزش و حمایت از تغذیه با شیر مادر

شیردهی مادران یک امر طبیعی است اما آسان نیست و مادران به حمایت زیادی جهت شروع شیر دادن و تداوم آن نیاز دارند.

تغذیه با شیر مادر یکی از موثرترین راه‌ها برای تضمین سلامت و بقای کودک است. اما علی‌رغم اینکه توصیه شده هر نوزاد تا 6 ماه انحصارا فقط از شیر مادر تغذیه کند، تقریباً از هر 3 نوزاد، 2 نوزاد با شیر مادر تغذیه نمی‌شوند. میزانی که طی 2 دهه اخیر، بهبود نیافته است.

شیر مادر بهترین منبع تغذیه برای اکثر نوزادان است. ایمن، تمیز و حاوی آنتی بادی‌هایی که به محافظت در برابر بسیاری از بیماری‌های رایج دوران کودکی کمک می‌کند. شیر مادر تمام انرژی و مواد مغذی مورد نیاز نوزاد را در ماه‌های اول زندگی تامین می‌کند و همچنین می‌تواند خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را برای نوزادان و مادران کاهش دهد.

کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند در تست‌های هوش بهتر عمل می‌کنند، کمتر احتمال دارد اضافه وزن یا چاقی داشته باشند و در آینده کمتر مستعد ابتلا به دیابت هستند. همچنین شیر مادر از عفونت گوش، اسهال، ذات‌الریه و سایر بیماری‌های دوران کودکی محافظت می‌کند. شیر اول – یا آغوز – سرشار از آنتی‌بادی است و در حالی که سیستم ایمنی بدن نوزادان هنوز در حال رشد است، ایمنی را تقویت می‌کند.

خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان در زنانی که شیر می‌دهند نیز کاهش می‌یابد. و از مادر در برابر دیابت، بیماری قلبی و افسردگی پس از زایمان محافظت می‌کند.

بازاریابی نامناسب جایگزین‌های شیر مادر، تلاش‌ها برای بهبود نرخ و مدت شیردهی را در سراسر جهان تضعیف می‌کند.

از طرفی بیشتر مادران تمایل به شیردهی دارند اما به دلیل عدم حمایت مداوم، زودتر شیر را قطع می‌کنند. برای مثال؛

نوزادان با این غریزه به دنیا می‌آیند تا به دنبال سینه مادر خود بگردند. با این حال، بسیاری از مادران برای قرار دادن نوزاد خود برای شیردهی و اطمینان از اتصال صحیح نوزاد به سینه، به حمایت عملی نیاز دارند. شیردهی هم برای مادر و هم برای نوزاد نیاز به زمان و تمرین دارد. شیردهی نیز زمان‌بر است، بنابراین مادران به فضا و حمایت در خانه و محل کار نیاز دارند.

1 -بسیاری از مادران در چند روز اول پس از تولد، زمانی که در حال یادگیری شیر دادن هستند، احساس ناراحتی بسیار و درد شدید نوک سینه می‌کنند. اما با حمایت مناسب یک مشاور شیردهی یا سایر متخصصان ماهر و با قرار دادن نوزاد در موقعیت شیردهی مناسب و اطمینان از اینکه کودک به درستی به سینه چسبیده است، می‌توان از درد نوک سینه جلوگیری کرد.

2- شستن نوک سینه‌ها قبل از شیردهی ضروری نیست. وقتی نوزادان به دنیا می‌آیند، از قبل با بها و صداهای مادر خود آشنا هستند. نوک سینه‌ها ماده‌ای تولید می‌کنند که کودک آن را بو می‌کند و دارای «باکتری‌های خوب» است که به ساختن سیستم ایمنی سالم نوزادان برای زندگی کمک می‌کند.

3 -پزشکان، پرستاران و ماماها اغلب به تماس پوست به پوست، بلافاصله پس از تولد تشویق می‌کنند. قرار دادن نوزاد در تماس مستقیم، به طوری که پوست او بر روی پوست شما باشد، عمل بسیار مهمی است که به او کمک می‌کند تا سینه را پیدا کند و به آن بچسبد. اگر بتوانید این کار را در عرض یک ساعت پس از تولد و سپس به طور مکرر بعد از آن انجام دهید، به برقراری شیردهی کمک می‌کند. اگر مادر نتواند این کار را انجام دهد، شریک زندگی یا یکی دیگر از اعضای خانواده می‌تواند وارد عمل شود.

4 -مادران شیرده نیز مانند بقیه افراد باید رژیم غذایی متعادلی داشته باشند. به طور کلی نیازی به تغییر عادات غذایی نیست. نوزادان از زمانی که در رحم مادر هستند در معرض ترجیحات غذایی مادرشان قرار می‌گیرند. اگر مادر متوجه شود که کودکش به غذای خاصی که می‌خورد واکنش نشان می‌دهد، بهتر است با یک متخصص مشورت کند.

منتشرشده در: 1 آگوست, 2022دسته بندی ها: مقاله‌ها