بهداشت جنسی

حقوق جنسی به عنوان حقوق بشر

رابطه جنسی بخشی جدایی ناپذیر از زندگی و هویت یک فرد است. با وجود این، جنسیت و سلامت جنسی اغلب موضوعاتی تابو محسوب می‌شوند.

از سال 2010، همه ساله 4 سپتامبر را به عنوان روز جهانی بهداشت جنسی گرامی می‌دارند. روزی برای آگاهی و ترویج بهترین شیوه‌ها در سلامت جنسی، که توسط انجمن جهانی بهداشت جنسی (WAS)، مدیریت می‌شود.

حقوق جنسی به عنوان حقوق بشر

حقوق جنسی، حقوق اساسی بشر است و برای رفاه مردم و داشتن یک زندگی کامل، ضروری است. این روز دیدگاه مثبتی را در مورد تمایلات جنسی پرورش می‌دهد، دیدگاهی که به هویت جنسی همه احترام می‌گذارد.

صحبت کردن در مورد مسایل جنسی

روز جهانی سلامت جنسی با مشارکت دادن جوانان، بزرگسالان، مربیان، پزشکان بهداشت جنسی، سازمان‌های غیرانتفاعی و سیاست‌گذاران دولتی در گفتگوی آزاد و جدی در مورد جنسیت، تمایلات جنسی و سلامت جنسی تلاش می‌کند تا این وضعیت را تغییر دهد.

همچنین در این روز والدین، معلمان، سرپرستان و پزشکان اطفال را تشویق می‌شوند تا به کودکان و جوانان تحت مراقبت خود آموزش جنسی مناسب و علمی دقیق ارائه دهند. آموزش جامع جنسی می‌تواند به جوانان و در نهایت به بزرگسالان کمک کند تا نسبت به جنسیت مثبت‌تر رفتار کنند.

یک رابطه جنسی تا زمانی خوب است که شامل رضایت شرکت‌کنندگان باشد و سلامت آن‌ها را به خطر نیاندازد. علاوه‌بر این، آموزش جنسی باعث ترویج رابطه جنسی ایمن می‌شود که یکی از پایه‌های سلامت جنسی است. همچنین کمک می‌کند تا رضایت، بخشی جدایی ناپذیر از تمام برخوردهای جنسی باشد.

در روز جهانی سلامت جنسی چه اتفاقی می‌افتد؟

در این روز، گروه‌ها و مربیان بهداشت جنسی، برنامه‌های آموزشی، کنفرانس‌ها و کارگاه‌های آموزشی را ترتیب می‌دهند تا به اهمیت سلامت جنسی در حفظ یک سبک زندگی شاد و رضایت بخش توجه کنند.

از فقدان بیماری تا رفاه: تداوم سلامت جنسی

سلامت جنسی در سراسر زندگی افراد، از دوران نوجوانی تا سنین بالاتر مهم است.

سلامت جنسی ما، تحت تأثیر کیفیت، ایمنی و احترام در روابط ما است. همچنین به حقوق اساسی بشر وابسته است.

تعریف سازمان جهانی بهداشت (WHO) از سلامت جنسی بر رویکرد مثبت و محترمانه نسبت به تمایلات جنسی و روابط جنسی تأکید دارد، رویکردی که نمی‌توان آن‌را از رفاه جنسی جدا کرد.

«سلامت جنسی حالتی از رفاه جسمی، عاطفی، روانی و اجتماعی است که با تمایلات جنسی مرتبط است. این فقط نبود بیماری، اختلال عملکرد یا ناتوانی نیست. سلامت جنسی مستلزم رویکردی مثبت و محترمانه به روابط جنسی و همچنین امکان داشتن تجربیات جنسی لذت بخش و ایمن، عاری از اجبار، تبعیض و خشونت است. برای دستیابی و حفظ سلامت جنسی، حقوق جنسی همه افراد باید محترم شمرده شود، محافظت شود و تحقق یابد.»

WHO برای ارتقای سلامت و رفاه جنسی چه می‌کند؟

توانمندسازی همه افراد برای دستیابی به سلامت و رفاه جنسی مستلزم تنظیم دستورالعمل‌های هنجار و برنامه‌ریزی ملی برای پاسخگویی به نیازهای خاص آن‌ها است: حتی افراد مبتلا به HIV  و یا دارای معلولیت.

سازمان جهانی بهداشت با پذیرش اینکه افراد رابطه جنسی را بخشی از یک زندگی سالم و روابط صمیمانه می‌دانند و نه صرفاً برای تولید مثل، خود را نسبت به تحقیق، راهنمایی و ارتقای سلامت جنسی هر فرد، متعهد می‌داند.

فعالیت‌هایی که توسط WHO و برنامه تحقیقاتی ویژه سازمان ملل متحد هدایت می‌شوند عبارتند از:

  • آموزش، مشاوره و مراقبت‌های مربوط به تمایلات، هویت و روابط جنسی
  • پرداختن به عملکرد جنسی و مشاوره روانی-جنسی
  • ترویج رشد مثبت جنسی و روانی اجتماعی
  • پیشگیری و کنترل عفونت‌های مقاربتی
  • پیشگیری و مدیریت سرطان دهانه رحم و سایر سرطان‌های دستگاه تناسلی.
منتشرشده در: 4 سپتامبر, 2022دسته بندی ها: مقاله‌ها